Afbeelding van een spaarvarken met een portemonnee waar geld uitkomt.
Terug naar kennisoverzicht

Omgaan met wanbetalers

In deze blog

Niets is vervelender dan een klant die niet op tijd betaalt. Het kan je cashflow in gevaar brengen en zorgt voor extra stress en werk. Gelukkig zijn er stappen die je kunt nemen om de kans op wanbetalers te verkleinen én wanneer iemand toch te laat betaalt.

Hoe voorkom je zakendoen met wanbetalers?

1. Check vooraf de kredietwaardigheid

Weet met wie je in zee gaat. Voordat je een nieuwe samenwerking start, kun je een kredietcheck uitvoeren. Dit geeft inzicht in de financiële situatie van een potentiële klant en laat zien of ze een betrouwbare partij zijn.

2. Maak duidelijke afspraken

Voorkom dubbelzinnigheid door vanaf het begin heldere afspraken te maken over betaaltermijnen, boetes voor te late betalingen en andere voorwaarden. Leg dit schriftelijk vast in een contract en zorg dat je klant dit ook tekent. Lees hier meer over hoe goede overeenkomsten jouw bedrijf sterker maken.

Wat als een klant toch te laat betaalt?

1. Stuur tijdige herinneringen

Een vergeten factuur? Het kan de beste overkomen. Stuur tijdig een vriendelijke betalingsherinnering, bijvoorbeeld een paar dagen na de vervaldatum. Blijf professioneel en geef duidelijk aan welke stappen je neemt als er niet betaald wordt. Deze e-mail templates van ZZP Finance helpen je hierbij, ook wanneer je klant na meerdere herinneringen nog steeds niet betaalt.

2. Ga in gesprek

Soms zit er een goede reden achter een late betaling. Door snel contact op te nemen, kun je samen kijken naar een oplossing en eventueel een betalingsregeling treffen.

Wat als een klant helemaal niet betaalt?

Het kan voorkomen dat een klant zijn factuur volledig negeert. In dat geval is het belangrijk om gestructureerd en professioneel actie te ondernemen:

1. Stuur een laatste aanmaning

Als eerdere herinneringen geen effect hebben gehad, stuur je een formele aanmaning. Geef hierin duidelijk aan dat dit de laatste kans is om de factuur te betalen voordat er verdere stappen worden ondernomen.

2. Overweeg juridische stappen

Als de klant blijft weigeren te betalen, kun je juridische stappen overwegen. Dit kan variëren van het inschakelen van een incassobureau tot het starten van een gerechtelijke procedure. Zorg dat je hiervoor alle communicatie en documenten goed hebt vastgelegd!

Hoe Voldaan ondernemers helpt

Voldaan is geen incassobureau: niet betaalde facturen nemen wij niet over. Wél doen wij een kredietcheck op jouw klanten zodat we weten dat de partijen met wie je samenwerkt kredietwaardig zijn. Voldaan neemt je nieuwe facturen op je klanten over en zorgt voor directe uitbetaling. Hierdoor heb jij je geld binnen 24 uur op je rekening en hoef je je geen zorgen te maken over betalingsherinneringen, late betalingen of ruzies met je klanten die voortkomen uit financiële stress.

Voldaan is jouw partner in cashflowbeheer en helpt je financieel vrij baan te maken voor groei.

Pak grip op je betalingen en focus op wat echt telt. Met Voldaan aan je zijde ligt de toekomst van jouw onderneming weer in jouw handen.

Contact

Vragen over onze service?

Wij helpen je graag verder.

Contact

Menu

Klant worden Inloggen