Afbeelding van een envelop met daarin een btw brief
Terug naar kennisoverzicht

Slim zaken doen: hoe goede overeenkomsten jouw bedrijf sterker maken

In deze blog

Als ondernemer droom je waarschijnlijk van succesvolle samenwerkingen, stevige klantrelaties en een gestage groei van je bedrijf. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw samenwerking met opdrachtgevers soepel en professioneel verloopt? Het antwoord ligt in een simpele, maar vaak over het hoofd geziene stap: duidelijke, schriftelijke overeenkomsten.

Bescherm jezelf en jouw bedrijf

Het vastleggen van afspraken in een overeenkomst is essentieel om jouw bedrijf juridisch en financieel te beschermen. Hier zijn enkele redenen waarom dat zo belangrijk is:

1. Voorkom misverstanden

“Ik dacht dat we dit zo hadden afgesproken!” Een zin die je als ondernemer liever nooit hoort. Door afspraken zwart-op-wit te zetten, voorkom je dat er ruimte is voor interpretatie. Een goede overeenkomst verduidelijkt precies wat beide partijen van elkaar kunnen verwachten.

2. Verminder juridische risico’s

Zonder een schriftelijke overeenkomst bevind je je op glad ijs mocht er een conflict ontstaan. Een ondertekende overeenkomst dient als juridisch document waarmee je, indien nodig, jouw positie kunt verdedigen.

3. Professionele uitstraling

Het werken met duidelijke contracten toont dat je zaken goed op orde hebt. Dit straalt professionaliteit uit richting je klant en versterkt je geloofwaardigheid als ondernemer.

4. Bescherm je inkomsten

Stel je voor dat een opdrachtgever weigert te betalen na het leveren van jouw diensten. Met een waterdichte overeenkomst kun je bewijzen wat er is overeengekomen, inclusief betaaltermijnen en levervoorwaarden.

Onderdelen van een goede overeenkomst

Een overeenkomst hoeft niet complex te zijn. Wat moet er minimaal in staan?

1. Benoemen van de partijen

Een goede overeenkomst begint met het duidelijk vastleggen tussen wie de afspraken worden gemaakt. Vermeld de volledige bedrijfsnaam, het KvK-nummer en het adres van beide partijen. Dit voorkomt verwarring en zorgt ervoor dat juridisch duidelijk is wie verantwoordelijk is voor het nakomen van de afspraken.

2. Beschrijvingen van de diensten of producten

Geef een uitgebreide beschrijving van de diensten je zal leveren en binnen welke tijdsperiode. Dit voorkomt verrassingen.

3. Betalingsvoorwaarden

Stel vast wat de tarieven zijn, wanneer de facturen moeten worden betaald, en welke betalingsmethoden worden geaccepteerd.

4. Aansprakelijkheidsbepalingen

Vang risico’s op door in te spelen op problemen die eventueel kunnen ontstaan. Bijvoorbeeld clausules rondom overmacht of mislukking van een project.

5. Wijzigings- of annuleringsvoorwaarden

Hoe ga je om met veranderingen in de plannen? Dit is cruciaal om te voorkomen dat een klant ineens jouw werkzaamheden stopzet zonder compensatie.

Door deze elementen op te nemen, zorg je ervoor dat jouw onderneming en jouw klanten vanaf het begin af aan op één lijn zitten.

Voldaan Factoring als cashflow versneller

Soms hoef je zelf geen overeenkomst op te stellen omdat je klant een eigen overeenkomst wil gebruiken. Hierbij is het belangrijk goed te controleren wat er instaat. Er kunnen bijvoorbeeld betaaltermijnen van 30 tot soms wel 60 of 90 dagen in opgenomen zijn. Dit kan jouw cashflow flink vertragen!

Voldaan helpt je. Door je factuur aan ons te verkopen, krijg jij hem direct uitbetaald. Wij handelen vervolgens de vervolgens de betaling met jouw klant af op de afgesproken betaaltermijn. Zo heb jij altijd direct toegang tot jouw geld, kan jij je volledig richten op jouw onderneming en blijft de relatie met jouw klant positief.

Neem vandaag nog contact met ons op en wij helpen je verder.

Contact

Vragen over onze service?

Wij helpen je graag verder.

Contact

Menu

Klant worden Inloggen