Dat je omzet daalt, kan verschillende redenen hebben. Er is een nieuwe concurrent opgedoken, de marktomstandigheden zijn ineens anders, of je product of dienst sluit niet (meer) aan bij de marktbehoefte. Wat de reden ook is, het is belangrijk om de realiteit van dalende inkomsten niet te negeren. Laten we eerlijk zijn, geen enkele ondernemer wil geconfronteerd worden met een dalende omzet. Bevriezen en niets doen is geen oplossing. Maar wat kun je wél doen?
Creëer overzicht
Maak voor de komende maand een gedetailleerde lijst van verwachte inkomsten en uitgaven. Kijk voor nu alleen naar wat er binnenkomt en uitgaat. Vergeet even de belastingen die nog betaald moeten worden. Je zult waarschijnlijk een tekort opmerken, maar door het creëren van overzicht weet je de grootte van het probleem dat je moet aanpakken.
Verlaag de kosten
Kijk eerst naar het laaghangend fruit. Zeg bijvoorbeeld abonnementen en lidmaatschappen op, zet de kachel (vaker) uit, en heroverweeg verzekeringen. Daarnaast kun je bijzonder uitstel van betaling aanvragen voor belastingen en bekijken of leveranciers flexibel kunnen zijn. Ook met leasemaatschappijen kun je onderhandelen. Het is in ieder geval het proberen waard.
Zoek naar manieren om snel cash te genereren
Verkoop zaken die je niet meer nodig hebt, zelfs als het om kleine bedragen gaat. Denk ook aan zaken die je vooruitbetaald hebt en die je kunt opzeggen, zoals brandstofpassen. Elk tientje telt.
Maak (nieuwe) afspraken
Vraag leveranciers, zzp’ers en andere partijen waar je mee samenwerkt om hulp door flexibele afspraken te maken. Als huur onvermijdelijk is, probeer dan tot een overeenkomst te komen met je verhuurder. Verschuif kosten zo ver mogelijk naar de toekomst.
Probeer je omzet te vergroten
Met een duidelijk overzicht en de hierboven genoemde tips, creëer je ruimte voor meer creatieve ideeën die je omzet weer kunnen vergroten. Denk aan nieuwe verdienmodellen en organiseer virtuele brainstormsessies.