De meeste mensen gaan altijd uit van het goede in een ander. Misschien heb je als ondernemer al een lange tijd een goede relatie met klant X, en ook de zaken met klant Y gaan voorspoedig. Soms laat de betaling van klant Z nog wel op zich wachten, maar ach, dat komt vast goed. Totdat klant X, Y en Z ineens failliet gaan. Dan heb je een probleem. Wij delen drie belangrijke zaken die je zeker moet regelen.
- Zorg voor een waterdicht contract
Alles draait om een goede – en ondertekende – overeenkomst. Veel partijen maken afspraken, maar vergeten deze vast te leggen in een contract. Of ze documenteren de afspraken wel, maar laten deze niet ondertekenen voordat de samenwerking van start gaat.
Gaat er iets mis? Dan is een overeenkomst een belangrijk document waar je op kunt terugvallen. Want we weten inmiddels allemaal – mede door de coronapandemie en energiecrisis – dat je productie of bedrijf van de ene op de andere dag stil kan vallen of ingrijpend kan veranderen. En juist dan is het belangrijk dat je afspraken staan vastgelegd.
En nee, het hoeft zeker geen ingewikkeld document van vijftig pagina’s te zijn. Een beknopte en duidelijke beschrijving van jullie afspraken is voldoende. Maar één ding weet je zeker: zonder getekend contract is het jouw woord tegen dat van de ander. Zo’n geschil kost tijd, geld en een hoop energie die je beter in je onderneming kunt steken.
- Wees strikt met betalingstermijnen
Veel ondernemers zijn vrij flexibel als het gaat om hun betalingstermijnen. Natuurlijk is het lastig om de klant waar het merendeel van je omzet vandaan komt aan te sporen tot tijdige betaling. Want een populair onderwerp is het zeker niet. Maar let op: toon niet te veel begrip. Laat jezelf niet gebruiken als een soort bank.
- Controleer de kredietwaardigheid van je klanten
Het controleren van de kredietwaardigheid van klanten gebeurt zelden. Is deze op orde? Dan kun je ervan uitgaan dat de factuur op tijd betaald wordt. Zorg dat je weet hoe je toekomstige zakenpartner er financieel voor staat. Wie weet hebben ze een enorme schuld bij de belasting die ervoor kan zorgen dat je in een situatie belandt waar je liever niet in zit.
Voldaan behandelt jouw klanten met respect
Het uitbesteden van je debiteurenbeheer vinden veel ondernemers lastig. Ze zijn bang dat deze stap ten koste gaat van de relatie met de klant. Maar bij Voldaan behandelen we die klanten zoals we onze klanten ook behandelen. Met goed fatsoen!
Meer weten over hoe Voldaan jou kan helpen?
Wil je meer weten over wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen en hoe Voldaan je zorgen uit handen kan nemen. Neem dan contact met ons op