Terug naar kennis overzicht

Alles wat je wil weten over debiteurenrisico

Stel: je hebt een aannemersbedrijf. Voor een kroeg in de buurt heb je de grote zaal verbouwd. De factuur is de deur uit, op naar de volgende klus. Na een maand stuur je een herinnering… Geen reactie… Je belt, maar krijgt de voicemail. Je gaat langs, maar ziet een dichte deur. Langzaamaan begin je het behoorlijk warm te krijgen. Kán die caféhouder de rekening eigenlijk wel betalen? En wat betekent het voor jou en je bedrijf als de factuur niet betaald wordt? Dit is een voorbeeld van debiteurenrisico. In deze blog lees je meer over wat debiteurenrisico is en hoe je daar als ondernemer mee om kunt gaan.

In deze blog

Debiteurenrisico betekenis


Of je klant wel of niet kan of wil betalen… Dat is een risico. Dit noemen we dus het debiteurenrisico. Elk bedrijf krijgt hiermee te maken. 

Debiteurenrisico zzp


Zoals gezegd: hoe groot of klein je bedrijf ook is, er is altijd een debiteurenrisico. Wél is het zo dat grote organisaties een niet-betalende klant eenvoudiger kunnen opvangen. Daarnaast is er niemand persoonlijk aansprakelijk. Terwijlje als zzp’er wel de financiële verantwoordelijkheid draagt. Dat kan best overweldigend voelen, wij snappen dat wel. Gelukkig kun je genoeg stappen nemen om het debiteurenrisico zo klein mogelijk te maken.

Hoe kan ik mijn debiteurenrisico beperken?

Nu je weet wat een debiteurenrisico is, weet je ook dat je er maar beter voor kunt zorgen dat je dit risico inperkt. Maar hoe doe je dat?

Onze tips:

  • Overweeg een debiteurenverzekering.

Dit is ook wel bekend onder de naam kredietverzekering. Kan een klant de rekening niet meer betalen? Dan vangt deze verzekering dat voor je op. Hierdoor heb je zekerheid van betaling.

  • Controleer hoe kredietwaardig je klant is.

Met andere woorden: check voordat je aan de slag gaat, of je klant wel genoeg geld heeft. Laten we weer kijken naar het voorbeeld van het aannemersbedrijf. Als de eigenaar van dit bedrijf had geweten dat de caféhouder al bij veel leveranciers schulden had, had hij wel twee keer nagedacht voordat ‘ie deze klus aannam. Hij had dan vast betere afspraken gemaakt, zoals: een deel vooraf overmaken of tussentijdse facturatie. Verderop in deze blogpost lees je hoe je de kredietwaardigheid van een klant vast kunt stellen.

  • Maak duidelijke betalingsafspraken (betalingsbeleid).

Zorg dat je duidelijke afspraken maakt. Neem je een grote klus op je? Dan is het gebruikelijk dat je een deel van de factuur vooraf of tussentijds factureert. Dit verkleint voor jou het debiteurenrisico. Zorg verder dat voor de klant duidelijk is:
– Op welke manier je factureert
– Wat de betalingstermijn is
– Wat de gevolgen zijn als de factuur niet betaald wordt

  • Bied verschillende betaalopties.

Maak het je klant zo gemakkelijk mogelijk om (snel) te betalen. Denk aan betaling via creditcard, automatische incasso of online betaalmogelijkheden.

  • Doe aan goed facturatiebeheer.

Zorg allereerst dat je een goed intern proces hebt. Dus dat jij op een overzichtelijke manier te werk gaat, waardoor het niet aan je aandacht ontsnapt als een klant niet betaalt. Met behulp van boekhoudprogramma’s kun je dit proces goed inrichten. Zo weet je zeker dat je op tijd factureert, maar ook na een vaste periode een betalingsherinnering stuurt en actie onderneemt als het nodig is (zoals het sturen van een aanmaning). Goed facturatiebeheer betekent ook duidelijke afspraken met je klanten maken.

  • Verkoop je factuur.

Denk je: ik wil focussen op mijn zaak, niet op alles daaromheen? Dat kunnen we ons voorstellen. Je kunt je factuur ook verkopen, zodat je zeker weet dat deze betaald wordt en jij er verder geen omkijken naar hebt. Lees meer over deze dienstverlening van Voldaan.

 

 

Welke risico’s loop ik als ik mijn debiteurenrisico niet beperk?

We hoeven je niet uit te leggen wat er gebeurt als je klanten niet of niet op tijd betalen. Je loopt bijvoorbeeld de kans op liquiditeitsproblemen. Het kan zelf zo ver gaan dat je mensen moet ontslaan of zelfs failliet gaat.

Hoe kun je de kredietwaardigheid van een klant checken?

Je kunt je debiteurenrisico aanzienlijk verlagen door de kredietwaardigheid van je klant te checken. Hoe je dat doet? Bijvoorbeeld door referenties op te vragen. Weet je dat een collegabedrijf al zaken heeft gedaan met je klant in spe? Vraag dan eens hoe die samenwerking verlopen is. Je kunt ook online onderzoek doen of bij kredietorganisaties informatie opvragen.

Contact

Vragen over onze service?

Wij helpen je graag verder.

Contact

Menu

Klant worden Inloggen