Iedere ondernemer heeft wel eens te maken met debiteuren, die facturen te laat betalen. Maar wat als na het versturen van de zoveelste betalingsherinnering de factuur nog steeds niet is betaald? Het innen van openstaande facturen is niet alleen tijdsintensief, maar kost je ook geld. Sterker nog: met iedere dag dat een vordering langer openstaat, wordt het risico groter dat je in liquiditeitsproblemen komt. Om te voorkomen dat je geen geld laat liggen, is het belangrijk om een proactief debiteurenbeheer te voeren. Dit kan je zelf doen of laten doen, door bijvoorbeeld jouw openstaande facturen te verkopen
Debiteurenbeheer verbeteren
Hoe kan je voorkomen dat je lang met een openstaande factuur blijft zitten? Het verbeteren van jouw debiteurenbeheer is een goede eerste stap. Wij geven je een aantal praktische tips voor het verlagen van de DSO (Days Sales Outstanding), oftewel het verkorten van het aantal dagen dat facturen openstaan:
- Verstuur je factuur zo snel mogelijk na de levering van jouw product of dienst.
- Hanteer een korte betalingstermijn.
- Neem telefonisch contact op met de debiteur, na het verstrijken van de betaaltermijn.
- Verstuur tijdig de eerste betalingsherinnering voor jouw openstaande factuur.
- Stuur een tweede herinnering, na afloop van de termijn gesteld in jouw eerste herinneringsfactuur.
- Start een incasso traject, als de vordering ook na een derde herinnering onbetaald blijft.
Een vordering verkopen
Wil je direct jouw liquiditeit verbeteren? Verkoop dan jouw openstaande, niet vervallen factuur. Voldaan neemt jouw vordering binnen één dag over en je beschikt binnen 24 uur over jouw geld. Het grootste voordeel van factoring is dat je geen omkijken meer heeft naar het innen van openstaande vorderingen. Jij hoeft je dan ook geen zorgen meer te maken over jouw debiteuren, die te laat of niet betalen. Want Voldaan neemt jouw debiteurenbeheer uit handen en doet dat met goed fatsoen!