Terug naar kennis overzicht

Tips voor het innen van onbetaalde facturen

Onbetaalde facturen… Het is een van de grootste ergernissen van ondernemers. Klanten die niet betalen zijn niet alleen heel vervelend, het voelt ook oneerlijk, leidt tot frustratie en kan zelfs voor geldproblemen zorgen. Maar hoe ga je nu het beste om met onbetaalde facturen? Wij geven je 9 tips inclusief voorbeelden voor het innen van onbetaalde facturen op een professionele manier.

In deze blog

Aantal onbetaalde facturen neemt toe

Uit onderzoek blijkt dat ruim de helft van de facturen in Nederland te laat betaald worden. Atradius ziet sinds de coronacrisis zelfs een flinke stijging in achterstallige betalingen, maar ook voor de crisis lag het percentage al op 32%. Je bent dus niet de enige ondernemer dit tegen dit soort problemen aanloopt! Dat maakt het natuurlijk niet minder vervelend. Voor het innen van openstaande facturen is het belangrijk om een goed debiteurenbeheer op te zetten.

Betalingsherinnering voorbeeld

Is de betalingstermijn verstreken? Dan is het tijd voor een eerste herinnering, houd het kort en vriendelijk. Zie het als een ‘friendly reminder email’. Heb je een week na de eerste herinnering nog niks ontvangen? Dan is het aan te raden om een telefoontje te plegen en stuur achteraf ter bevestiging een email. Maak vooral gebruik van de voorbeeld betalingsherinneringen!

Betalingsherinnering per email:

“Beste [Naam],

Uit onze administratie is gebleken dat de volgende factuur [factuurnummer] van € [factuurbedrag] nog niet is voldaan. Waarschijnlijk heeft u de factuur over het hoofd gezien. De betalingstermijn van 30 dagen is intussen verstreken. Wij verzoeken u daarom om binnen 7 dagen het openstaande bedrag over te maken op rekeningnummer [IBAN]

Indien uw betaling deze brief is gekruist, mag u deze betalingsherinnering als niet verzonden beschouwen.

Met vriendelijke groet,

[Jouw naam]”

Betalingsherinnering per telefoon:

“Ik zie in mijn administratie dat er nog een factuur van ons openstaat. Helaas is inmiddels ook de tweede betaaltermijn verlopen op [afgelopen betaaldatum]. Ik bel om een nieuwe afspraak te maken voor de betaling.”

 

Geen zin in rompslomp? Bij Voldaan ben je volledig ontzorgt, wij regelen alles. Zodat jij weer kunt doen waar je écht goed in bent: ondernemen. Verkoop je factuur en ontvang het geld binnen 24 uur op je rekening!

Morgen geld op jouw rekening? Meld je nu aan en verkoop direct jouw eerste factuur.

Tips voor het innen van onbetaalde facturen

De kans dat een factuur niet betaald wordt is altijd aanwezig. Maar wat kun je nu echt doen om onbetaalde facturen te innen? De volgende tips gaan jou daarbij helpen!

Tip 1: Check jouw klant

Controleer de gegevens van jouw klant op voorhand. Het is verstandig om bij een grote opdracht voor een nieuwe klant een kredietcheck uit te voeren.

Tip 2: Maak duidelijke afspraak

Leg afspraken over jouw diensten en/of te leveren goederen, totaal kosten, betalings- en levertermijn vast in een overeenkomst. En laat deze overeenkomst vooraf tekenen door jouw klant. Niet zo gezellig maar wel professioneel en voorkomt ellende achteraf.

Tip 3: Zorg voor een overzichtelijke factuur

Zorg voor een duidelijke factuur, deze worden sneller betaald. Controleer ook of jouw factuur de volgende informatie bevat:

  • Bedrijfsgegevens;
  • KvK-nummer;
  • Btw-nummer;
  • Factuurnummer en factuurdatum;
  • De totaal kosten en betaaltermijn;
  • De levertermijn.

 

Tip 4: Verstuur je factuur zo snel mogelijk

Dienst of goederen geleverd? Waar wacht je nog op? Verstuur jouw factuur nog dezelfde week of liever nog dezelfde dag! Dat vergroot de kans dat jouw factuur op tijd wordt betaald. Extra tip: zet de vervaldatum direct in je agenda, zo kun je actie ondernemen zodra jouw factuur vervalt.

Tip 5: Bel na of je factuur in goede orde is ontvangen

Bij nieuwe klanten is het verstandig om na het versturen van je factuur een belletje te plegen en te vragen of alles in de juiste orde is ontvangen. Je bent op dat moment ‘top of mind’, grote kans dat jouw klant sneller betaalt

Tip 6: Houd goed inzicht in jouw openstaande facturen

Zorg voor een goed overzicht van jouw huidige openstaande facturen. Zodat je gelijk actie kunt ondernemen zodra de betalingstermijn is verstreken.

Tip 7: Blijf in gesprek

De frustratie kan soms hoog oplopen, zeker als een factuur al weken onbetaald blijft. Toch adviseren wij om rustig te blijven en contact te onderhouden. Vraag naar de reden waarom de betaling uit blijft. Het kan ook helpen als een ander persoon belt die losstaat van de opdracht.

Tip 8: betaalt jouw debiteur nog niet? Tijd voor strengere aanpak

Zijn jouw facturen nog niet betaald, na de zoveelste herinnering? Schakel dan een incassobureau in. Dit wordt vaak gezien als laatste redmiddel. De meeste ondernemers schakelen een incassobureau in dat werkt op basis van het ‘no cure, no pay’ principe: als er geen oplossing is, worden er ook geen kosten in rekening gebracht.

Tip 9: Btw terugvragen

Heb jij het afgelopen jaar debiteuren gehad die niet meer gaan betalen? Dan kun je de btw terugvragen bij de Belastingdienst. Vaak heb jij de btw al moeten betalen voordat jouw klant heeft betaald. Dit kun je terugkrijgen door het te verrekenen in jouw btw-aangifte.

Voorkom onbetaalde facturen en krijg binnen 24 uur betaald

Wil jij voortaan voor 100% verzekerd zijn tegen wanbetaling? Dan biedt Voldaan de oplossing. Wij verkorten de betaaltermijn tot 1 dag! Je hoeft dus geen 30 dagen, 60 dagen, 90 dagen of zelfs langer te wachten op de betaling. Verkoop jouw factuur aan Voldaan en krijg binnen 24 uur uitbetaald. Wij gaan vervolgens zorgvuldig en professioneel om met de afwikkeling van jouw factuur. Zo heb jij weer tijd om te focussen op datgene wat er echt toe doet: ondernemen!

Hoe werkt Voldaan?

Wil je direct jouw openstaande facturen innen? Dat kan! Verkoop jouw openstaande facturen en wij maken het geld binnen 24 uur over. Het indienen van een openstaande factuur gaat snel en gemakkelijk: gebruik ons online portaal of de handige app. Het voordeel van onze app is dat je de factuur direct kunt scannen en verkopen, ongeacht waar je bent.

Onze tarieven zijn transparant en voor iedereen gelijk. Zo weet je vooraf dus precies waar je aan toe bent. Nog een voordeel: onze service is dagelijks opzegbaar. Probeer ons dus voor één keer uit en kijk of factoring jou bevalt.

 

Contact

Vragen over onze service?

Wij helpen je graag verder.

Contact

Menu

Klant worden Inloggen