Terug naar kennis overzicht

Wat is debiteurenbeheer?

In deze blog

Wat houdt debiteurenbeheer precies in?

Debiteurenbeheer staat letterlijk voor het beheren van jouw debiteuren. Goed debiteurenbeheer helpt jou bij het (op tijd) krijgen van jouw geld. Debiteurenbeheer begint al vóór je een overeenkomst aangaat met jouw klant en eindigt wanneer de factuur betaald is.

De formele debiteurenbeheer betekenis luidt als volgt: “Alle activiteiten die ervoor zorgen dat jouw klanten de openstaande facturen alsnog (op tijd) betalen. Denk hierbij aan het opstellen van betalingsherinneringen, nabellen van openstaande facturen en het versturen van aanmaningen.”

Waarom is debiteurenbeheer zo belangrijk voor ondernemers?

Goed debiteurenbeheer begint met zorgvuldigheid en consistentie! Pak het dus professioneel aan, want als je niet tijdig of inconsequent omgaat met jouw debiteurenadministratie, kan de liquiditeit van je onderneming in gevaar komen. Immers: hoe langer de facturen openstaan, hoe minder geld jij beschikbaar hebt om je leveranciers of personeel te betalen of investeringen te doen in jouw onderneming. Wij leggen je uit hoe je dit professioneel aanpakt!

10 handige tips voor een succesvol debiteurenbeheer

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van alle facturen in Nederland te laat betaald worden. Het is dus belangrijk om een strak debiteurenbeheer op te zetten. Met deze 10 handige tips kun jij voortaan ook een succesvol debiteurenbeheer voeren.

 

Tip 1: Debiteurenbeheer als vaste taak

Debiteurenbeheer kost voornamelijk tijd. Maak dus voldoende tijd vrij en plan elke week een vast moment om ermee aan de slag te gaan. Elke week? Ja, dit moet echt iedere week. Het is belangrijk dat je facturen op tijd verstuurt en betalingen tijdig controleert. Debiteurenbeheer is daarom een wekelijks terugkerende taak. Dit geldt ook als je maandelijks factureert. Het is belangrijk dat je up-to-date blijft met jouw debiteurenadministratie, dit gaat je op den duur meer tijd besparen!

Tip 2: Leer je klant kennen

Super, je hebt een nieuwe klant binnengehaald! Maar voordat je definitief aan de slag gaat is het slim om eerst extra informatie te verzamelen. Hierdoor weet je met wie je zaken gaat doen.

  • Vraag hoe hij/zij bij jou terecht is gekomen.
  • Vraag in je eigen netwerk of men al eerder zaken heeft gedaan met jouw nieuwe klant
  • Google je nieuwe klant, controleer of je geen vreemde (of helemaal geen) resultaten krijgt
  • Kamer van koophandel: via KvK Online kun je voor een klein bedrag jaarcijfers en andere historische gegevens inzien.
  • Kredietinformatiebureaus: tegen betaling krijg je inzicht in de kredietwaardigheid van jouw nieuwe klant.
  • Bij Voldaan krijg je bij aanmelding standaard een  (gratis) kredietcheck op jouw klant of opdrachtgever.
  • Brancheorganisatie: ben je aangesloten bij een brancheorganisatie? Vraag of zij jouw nieuwe klant kennen en of de klant is aangesloten bij een brancheorganisatie.
  • Google of je nieuwe klant is aangesloten bij een brancheorganisatie.

Deze informatie helpt je bij het bepalen van de betalingsvoorwaarden. Het kan ook een aanleiding zijn voor het afsluiten van een kredietverzekering.

Tip 3: Maak duidelijke (schriftelijke) afspraken!

Het is belangrijk dat er geen misverstanden kunnen ontstaan over de prijs en/of inhoud van jouw diensten. Leg daarom afspraken altijd vast in een overeenkomst. Laat de overeenkomst – zeker als het om grote bedragen gaat – vooraf voor akkoord ondertekenen. En laat onderstaande zaken terugkomen in deze overeenkomst:

  • De naam, functie en adresgegevens van beide partijen.
  • Omschrijving van de diensten en/of te leveren goederen.
  • De totaal kosten en betalingstermijn.
  • De levertermijn.
  • Aanvullende voorwaarden.
  • Een verwijzing naar je eigen algemene voorwaarden.

Tip 4: Stuur je factuur zo snel mogelijk op

Stuur je facturen op zodra de diensten of goederen zijn geleverd. Hoe later de factuur wordt verstuurd, hoe groter de kans dat de klant wacht met betalen. Vermeld op je factuur ook duidelijk het totaalbedrag (inclusief btw) en de betalingstermijn.

Tip 5: De 1e Betalingsherinnering

Wanneer de betalingstermijn is verstreken is het tijd voor een eerste betalingsherinnering. Wij adviseren om een korte maar vriendelijke email te versturen, met het verzoek het bedrag binnen 7 dagen te betalen. Vermeld daarbij het factuurnummer, openstaande bedrag en de vervaldatum. Vermijd de term ‘eerste herinnering’ – dit wekt het idee dat er nog meerdere gaan volgen – gebruik eerder ‘herinnering’.

Tip 6: 2e betalingsherinnering = bellen

Helaas… 7 dagen na het versturen van de (eerste) betalingsherinnering heb je nog steeds niets ontvangen. Dan is het tijd om de telefoon te pakken. Bel en vraag vriendelijk naar de betaling (“ik zie dat er nog een factuur van ons openstaat”). Probeer te achterhalen waarom er nog niet is betaald en maak een nieuwe afspraak (van 7 dagen) voor een uiterlijke betaaldatum. Stuur vervolgens de gemaakte afspraak nog eens door per email en vraag om een akkoord.

Vind je het toch lastig om dit gesprek met jouw klant te voeren? Vraag dan door naar de persoon die verantwoordelijk is voor de boekhouding. Dat maakt het wellicht wat gemakkelijker en minder oncomfortabel.

Tip 7: Stuur een aanmaning per email & post

Blijft de betaling alsnog uit? Stuur de debiteur dan een laatste herinnering (aanmaning) en neem hierin de gevolgen op wanneer de betaling uitblijft. Geef aan om welke factuur het gaat en de datum waarop het geld binnen had moeten zijn. Als de klant dan nog steeds niet betaalt, kun je ervoor kiezen een formele aanmaning te sturen. Stuur zowel een email als een aangetekende brief met ontvangstbevestiging.

Tip 8: Schakel een incassobureau in

Dit wordt vaak gezien als laatste redmiddel. Wanneer jouw debiteur na de aanmaning nog steeds niet heeft betaald, kun je een incassobureau inschakelen.

De kosten voor incasso verschillen per bureau. Het is mogelijk dat je meer geld overhoudt dan het factuurbedrag; jouw klant is namelijk verplicht om rente te betalen vanaf de vervaldag. Maar het is ook mogelijk dat je je geld kwijtraakt. Wanneer de incassoprocedure geen succes heeft, kunnen er toch kosten in rekening worden gebracht voor bijvoorbeeld een deurwaarder of de proceskosten.

Tip 9: Btw terugvragen

Heb jij het afgelopen jaar debiteuren gehad die niet meer gaan betalen? Dan kun je de btw nog terugvragen bij de Belastingdienst. Het komt vaak voor dat je de btw al moet betalen voordat jouw klant heeft betaald. Dit kun je terugkrijgen door het te verrekenen in jouw btw-aangifte.

Tip 10: Debiteurenbeheer uitbesteden

Heb jij een debiteur waarvan jij weet dat hij laat betaalt? Ben je onzeker over de kredietwaardigheid van jouw klant? Of voel je je überhaupt niet op je gemak bij debiteurenbeheer? Dan kun je ervoor kiezen om jouw debiteurenbeheer uit te besteden. Dit levert jou direct veel tijd op en je beschikt binnen 24 uur over jouw (zuur)verdiende centjes. Bovendien ben je voor 100% verzekerd en af van jouw debiteurenrisico. Deze vorm van debiteurenfinanciering heet factoring.

 

Debiteurenfinanciering via Voldaan

Debiteurenbeheer vraagt om expertise en laat dat nou precies iets zijn waar wij bij uitstek over beschikken. Al ruim 5 jaar doen we dit met veel respect voor onze klanten. Wij betalen je altijd binnen 24 uur en je bent direct voor 100% verzekerd, zelfs wanneer jouw klant te laat of niet betaalt. Je betaalt een vast tarief zonder verborgen kosten.

Bij ons bepaal je helemaal zelf welke factuur je wilt indienen, wanneer je deze wilt verkopen en hoeveel je per maand wilt toesturen. Zo houd jij altijd de regie over jouw debiteurenbeheer. Weten hoe wij te werk gaan?

Elke ZZP’er en MKB’er kan zich bij Voldaan voor debiteurenfinanciering aanmelden. Jouw aanmelding verloopt bij ons snel en eenvoudig: meld je aan via de website of download onze app. Wij beoordelen jouw aanvraag binnen 24 uur. Daarna kun je direct aan de slag met het verkopen van jouw facturen. Het aanmelden is geheel kosteloos en je zit tenslotte nergens aan vast, want het contract is dagelijks opzegbaar.

 

Contact

Vragen over onze service?

Wij helpen je graag verder.

Contact

Menu

Klant worden Inloggen